• 28 تير 1400 - 10:38

ورود دستگاه حفار ( TBM) به پنجمین ایستگاه خط دو مترو اصفهان (ایستگاه لاله)

در مراسمی با حضور شهردار و رییس شورای اسلامی شهر اصفهان، مدیران شهری و کارشناسان و کارگران خط دو مترو، تی. بی. ام غربی جبهه شمال شرق خط دو متروی اصفهان وارد ایستگاه لاله شد.

قدرت اله نوروزی شهردار اصفهان در این آیین با بیان اینکه بعد از یکسال و هشت ماه شاهد ورود دستگاه حفار تی بی ام به ایستگاه لاله هستیم، اظهار کرد: یکسال و هشت ماه پیش دو نظر متفاوت در خصوص جانمایی ایستگاه وجود داشت اما در نهایت پس از بررسی ها جمع بندی این بود که ایستگاه در این مکان و در جایی ایجاد شود تا در آینده نقش توسعه ای خود را بیشتر ایفا کرده و بیشتر در خدمت مردم باشد.
*توسعه واقعی و اقدامات اثر بخش در کیفیت زندگی مردم را در دستور کار قرار دادیم

وی تصریح کرد: گاهی اقدامات عمرانی در شهر یا کشور موجب پیشرفت و رشد و موجب اقدامات فیزیکی می شود، حجم کار‌ را بالا می برد و تعداد پروژه ها را زیاد می کند اما توسعه را در بر ندارد، الزاما رشد و توسعه با هم یکی نیست، زمانی می توانیم به کارهای عمرانی افتخار کنیم که توسعه به معنای واقعی کلمه تحقق پیدا کرده باشد به این معنا که انجام این اقدامات عمرانی بتواند آسایش و کیفیت زندگی را برای مردم تامین کند و بهبود بخشد.

شهردار اصفهان ضمن ابراز خرسندی از ارائه برنامه سنجش پذیر شهرداری در ابتدای این دوره مدیریت شهری، افزود: آغاز فعالیت من در ابتدای ورود با یک برنامه سنجش پذیر همراه شد و همه لوایح و اقدامات بر اساس این برنامه نتیجه محور و مسئله محور بود.

وی با بیان اینکه مسئله آلایندگی ها برای ما بسیار مهم بود، اضافه کرد: همه فعالیت های عمرانی مانند احداث جاده فرزانگان، پل آفتاب، حلقه حفاظتی و پل شهید سلیمانی، پروژه میدان شهدای هسته ای و ... در راستای کاهش آلایندگی ها، کاهش ترافیک و ایجاد ایمنی و آرامش برای مردم است که معنای توسعه واقعی و اقدام اثربخش در کیفیت زندگی مردم را به دنبال دارد.

نوروزی ادامه داد: بسیج همه مدیریت شهری برای احداث خط دو مترو، سفرهای هفتگی به تهران و دیدار با مدیران سازمان برنامه و بودجه و رایزنی و کارهای دیگر برای حل مشکلات پیش رو، از جمله اقدامات موثری بود که برای ایجاد حمل و نقل عمومی آسان و پاک برای رفاه مردم صورت می گرفت.

وی با بیان اینکه خط دو مترو از دارک فعالیت خود را آغاز کرده و به ایستگاه پنجم (ایستگاه لاله) با فاصله ۴ هزار و ۳۰۰ متری رسیده است، گفت: تونل جبهه غرب ۴ هزار و ۳۰۰ متر حفاری شده و جبهه همجوار آن نیز نزدیک به 4 هزارمتر حفاری شده است، پنج ایستگاه تا ایستگاه لاله از ۵۰ تا ۱۰۰ درصد ساخته شده، ایستگاه لاله از لحاظ سفت کاری ، فونداسیون و ... 90 درصد پیشرفت دارد، ایستگاه دارک و ایستگاه عاشق اصفهانی ۱۰۰ درصد، ایستگاه عمان سامانی 70 تا 80 درصد و ایستگاه شاهد نیز پیشرفت 50 تا 60 درصدی دارد.

شهردار اصفهان تاکید کرد: فاز یک و دو خط دو مترو ۱6 ایستگاه دارد، فاز بعدی از کهندژ به سمت خمینی شهر حرکت می کند که بخشی از آن در خمینی شهر و بخشی در شهر اصفهان است که رهنان آخرین نقطه آن می شود.

*اختصاص بودجه برای مترو رهنان

وی با بیان اینکه برای رهنان نیز بودجه برای آزادسازی ایستگاه ها تخصیص داده شد، اضافه کرد: با شیوه ای که در ساخت خط دو اتخاذ شد از جبهه غرب هم فعالیت خود را آغاز کردیم، در فاز دوم ایستگاه های خلجا، چهارسو، خرازی در حال احداث است که مجموعه این ایستگاه ها به ۱۳ مورد می رسد که آزاد سازی فلسطین به عنوان آخرین ایستگاه در حال انجام است.

نوروزی تصریح کرد: آنچه از ایستگاه ها باقی مانده است ایستگاه امام علی (ع)، ایستگاه ابن سینا و ایستگاه حافظ است؛ مذاکرات اولیه انجام و تصمیمات مهمی برای این ایستگاه ها اتخاذ شد، می طلبید همزمان با این اقدامات برای تجهیز این ایستگاه ها نیز اقداماتی صورت بگیرد اما شرایط تحریم ها و شرایط بین المللی اجازه نداد در اصفهان در کنار عملیات عمرانی، عملیات تجهیز را نیز آغاز کنیم.

وی با بیان اینکه با این وجود کار را رها نکردیم، افزود: طی مذاکرات مکرر و متعدد با شرکت مپنا و ... جلسه موفقیت آمیزی اخیر که با بانک مرکزی داشتیم، احتمالا شریک خارجی به لحاظ شرایط تحریمی به شریک داخلی تبدیل شود تا بتوانیم یک فاینانس داخلی با حمایت بانک مرکزی داشته باشیم که به معنای انعقاد قراردادی به میزان 600 میلیون یورو است که به قیمت امروز رقمی حدود 18 هزار میلیاردتومان را شامل می شود.

*تحقق بودجه جلوتر از سایر کلانشهرها

شهردار اصفهان با بیان اینکه امروز بودجه شهرداری جلوتر از سایر کلانشهرهای کشور به خوبی تحقق پیدا کرده است، تاکید کرد: این بودجه رشد 4 برابری نسبت به 4 سال گذشته را نشان می دهد و مبلغ 18 هزار میلیارد تومان همگی برای کارهای بعد از عملیات عمرانی خط دو مترو مانند تجهیزات، قطار، برق و ... است، دلایلی خارج از اراده مدیریت شهری باعث شد اینکارها همزمان با عملیات عمرانی انجام نشود اما امیدوارم این قرارداد در فرصت باقی مانده به سرانجام برسد یا ریل گذاری به گونه ای باشد که هر مدیریتی بر سرکار آمد، پایان قرارداد را عملیاتی کند.  

وی اضافه کرد: کارهای انجام شده در خط دو مترو مجموعه اقدامات عوامل مختلفی بوده و هیچکس به تنهایی نمی توانست این میزان کار را برای خط دو مترو انجام دهد.

نوروزی با قدردانی از پیمانکاران متعدد خط دو مترو که با ایثارگری، شجاعت به خرج داده و وارد میدان شدند در حالی که می ‌دانستند مشکلات مالی وجود دارد، گفت: اینجا مدیر طرح باید نوعی نقش مدیریتی را ایفا کند که این پکیج به هم پیوسته و پیچیده به نحو احسن فعال باشد.

وی ادامه داد: از شورای اسلامی شهر اصفهان که در مواقع مورد نیاز با مصوبات خود همکاری لازم را با شهرداری کردند به طوری که شهرداری با هیچ مشکلی مواجه نباشد تشکر و قدردانی می‌کنم.

شهردار اصفهان با تقدیر از «طهرانی» معاون مالی و اقتصادی شهرداری اصفهان گفت: تا هفته گذشته ایشان هر هفته همراه با من به تهران آمدند که این اقدام به معنای اوج ایثار و همکاری بوده تا برای تکمیل مترو تامین مالی مورد نیاز انجام شود، بی شک تعامل بین مدیریت سازمان قطار شهری و حوزه مالی و اقتصادی شهرداری بسیار کارساز و نتیجه بخش بوده است.  

وی کارکردن در عمق زمین برای احداث خط دو مترو را به کار در معدن تشبیه کرد و افزود: کار کردن در اینجا یعنی کار در عمق یک معدن، یعنی زندگی توأم با خطر و ریسک و در واقع به معنای ایثار است که با عمل خیرخواهانه بسیار تفاوت دارد؛ ارزش مترو در بازوان و فکر و اندیشه مهندسان و کارگران فعال در آن است؛ این کارگران هستند که دستگاه عظیم تی بی ام را حرکت می‌ دهند تا آسایش را در این شهر برای مردم تامین کنند و رفاه به معنای واقعی فراهم شود.

نوروزی ضمن ابراز امیدواری برای بهره برداری از خط دو مترو ظرف چند سال آینده، اضافه کرد: اگر همه شرایط در کشور فراهم باشد احداث یک خط مترو چهار سال بیشتر زمان نیاز ندارد.

وی با بیان اینکه در خط یک مترو پس از گذشت ۱۷ سال تنها ۸۵ درصد فعالیت ‌ها انجام شده بود، گفت: عده‌ای بر این باور بودند که در شش ماه نخست فعالیت این دوره مدیریت شهری، اقدامات عمرانی انجام نشد و دلیل این اظهارات آن بود که شناخت درستی از روند کارهای عمرانی نداشتند.

شهردار اصفهان با بیان اینکه همه کارها را بر تکمیل خط یک مترو متمرکز کردیم به طوری که در مدت چهار ماه، ۱۵ درصد باقیمانده خط یک مترو را احداث و دعاوی ۱۷ ساله را حل کردیم، افزود: در چهار ماه به اندازه چهار سال کارکردیم؛ تعداد مسافران خط یک مترو در آن سال یک‌ هزار و ۶۰۰ نفر در روز بود و با سرفاصله نیم ساعت با مترو جا به جا می‌ شدند که این تعداد را تا قبل از کرونا به ۱۲۰ هزار مسافر در روز با سرفاصله زمانی ۱۱ دقیقه رساندیم. این به معنای کار انقلابی و جهادی بود و این حرکت باید تداوم پیدا کند.

وی تصریح کرد: آلودگی هوا و ترافیک مردم را با مشکل مواجه کرده است، همه این کارهای عمرانی اثر مستقیم بر زندگی مردم دارد و همه این موارد به معنای توسعه پایدار، حقوق بشر و حقوق شهروندی، کاهش آلودگی هوا و کاهش ترافیک است.

*خط دو مترو با تصمیمات جسورانه و برنامه ریزی دقیق در حال پیشرفت است

علیرضا نصر رییس شورای اسلامی شهر اصفهان در ادامه این آیین اظهار کرد: در ادامه اتفاقات مبارک شهر اصفهان شاهد ورود تی بی ام به ایستگاه لاله هستیم که سرعت و شتاب این پروژه را نشان می دهد.

وی تصریح کرد: خدارا شاکریم که با وجود تضارب آرا در خصوص استمرار یا توقف کار قطار شهری در خط دو، این مسیر با قدرت به راه خود ادامه می دهد، بعد از اینکه موفقیت خط یک قطار شهری را دیدیم و جا به جایی روزانه حدود ۱۲۰ هزار نفر را با حمل و نقل پاک داشتیم تردیدهایی برای شروع خط دو وجود داشت همانگونه که هم اکنون این تردیدها برای خط سه مطرح است.

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان یکی از نمادها و شاخص های توسعه یافتگی را حمل و نقل عمومی ذکر کرد و افزود: زمانی تعداد ماشین ها شاخص پیشرفت بود در حالیکه امروز حمل و نقل عمومی شاخص پیشرفت است و هر شهری که به این موضوع توجه کند در این مسیر گام برداشته است.

وی ادامه داد: با وجود اینکه فعالیت های عمرانی مترو در زیر زمین و از چشم مردم دور است، ارزش کار مدیران و کارگرانی که برای خط دو مترو کار می کنند پایین نمی آید و مردم تا صد سال آینده نیز از این کار خواهند گفت.

نصر تاکید کرد: بر اساس محاسبات انجام گرفته ساخت هر کیلومتر مترو بالغ بر ۱۰۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد اما یکی از مقرون به صرفه ترین مدهای حمل و نقل است زیرا هم ایمن و هم پاک است.

وی اضافه کرد: تلاشمان این بود هر لایحه ای مانند وام، اوراق مشارکت، آزادسازی ها و ... که در خصوص مترو به شورا می رسد موانع آن در کوتاهترین زمان ممکن از سر راه برداشته شود.

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه بهره برداری از خط یک مترو حدود 17 سال به طول انجامید، افزود: این در حالیست که خط دو مترو با تصمیمات جسورانه و برنامه ریزی حداکثر در ۸ سال در اختیار مردم قرار می گیرد.

وی تاکید کرد: لازم است مدیران آینده اصفهان با بهره ‌گیری از همه ظرفیت های موجود به گونه ای برنامه ریزی کنند که این بحث ۸ ساله محقق و ما در پایان دوره ششم شورا شاهد بهره برداری از این خط باشیم.

*70 درصد حفاری تونل فاز یک خط دو مترو انجام شده است

مدیرعامل سازمان قطار شهری شهرداری اصفهان در ادامه این آیین اظهار کرد: خط دو قطار شهری اصفهان در سه فاز طراحی شده که فاز نخست آن از ایستگاه دارک آغاز شده و به سمت ایستگاه میدان امام علی (ع) حرکت می کند که اخیرا فازبندی آن تغییر یافته و تا ایستگاه طوقچی شده است.

محمدرضا بنکدار هاشمی با بیان اینکه طول فاز اول تا ایستگاه امام علی (ع) 7.5 کیلومتر بود که هم اکنون به 6.5 کیلومتر کاهش یافته، تصریح کرد: از ایستگاه دارک تا لاله حدود 4 هزار و 300 متر در دو تونل حفاری شده و هم اکنون حدود 70 درصد حفاری تونل فاز یک انجام شده است.

وی ادامه داد: حفاری از فاز غربی نیز با دستگاه حفار به قطر 9 و نیم متر آغاز شده است، با حفاری های انجام شده از دو جبهه غربی و شرقی قرار بود دو دستگاه تی بی ام در ایستگاه امام علی (ع) به هم برسند که با تغییر فازبندی ها این دو دستگاه در ایستگاه ابن سینا به هم می رسند، از مجموع خط دو با 16 ایستگاه عملیات اجرایی 13 ایستگاه با پیشرفت فیزیکی صفر تا 100 درصد و به طور میانگین حدود 50درصد سفت کاری ایستگاه ها انجام شده است.

مدیرعامل سازمان قطار شهری شهرداری اصفهان تاکید کرد: 50 درصد عملیات سیویل مربوط به نازک کاری ایستگاه ها انجام شده است، هنوز کار نازک کاری ها آغاز نشده اما حدود 30 درصد عملیات سازه و سیویل خط دو انجام شده است.

وی اضافه کرد: عملیات اجرایی خط دو را طی حدود دو سال و نیم گذشته آغاز کردیم، اسفند 97 کاترهد دستگاه تی بی ام خریداری و نصب و عملیات حفاری از فروردین 98 آغاز شد، در اجرای عملیات احداث خط دو مترو رکوردزنی کردیم چراکه در طول دو سال گذشته با وجود تحریم‌ ها، شرایط کرونا و مشکلات اقتصادی، شاهد پیشرفت قابل قبولی در احداث این خط بوده‌ ایم.

بنکدار هاشمی با بیان اینکه ایستگاه ها را قبل از ورود تی بی ام آماده کردیم، تاکید کرد: ایستگاه دارک، زینبیه، لاله، عمان سامانی و ... به همین شکل اجرا شد و خیابانی مسدود نشد، در ادامه ایستگاه لاله ایستگاه شاهد است که ظرف سه تا چهار ماه آینده تی بی ام وارد آن می شود، عملیات عمرانی ایستگاه طوقچی نیز آغاز شده و به صورت سه شیفت در حال کار است.

وی تاکید کرد: عملیات عمرانی فاز دوم از ایستگاه کهندژ آغاز شده و به سمت ایستگاه دروازه دولت در حرکت است و از زیر خط یک می گذرد.

مدیرعامل سازمان قطار شهری شهرداری اصفهان با بیان اینکه فونداسیون ایستگاه شهید خرازی تا 4 ماه آینده آماده می شود، افزود: ایستگاه کاشانی شرایط خوبی دارد و بالای 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. ایستگاه خلجا نیز از شرایط مناسبی برخوردار است، عملیات عمرانی ایستگاه امام حسین (ع) در خط دو ابتدای خیابان باغ گلدسته آغاز شده و قرارداد ایستگاه فلسطین بسته شده و در حال تجهیز کارگاه هستیم.

وی گفت: به این ترتیب 13 ایستگاه از کل خط دو فعال است و با ادامه این روال ظرف 4 سال آینده عملیات ساختمانی خط دو به پایان می رسد.

مدیرعامل سازمان قطار شهری شهرداری اصفهان تاکید کرد: از حمایت های شهردار محترم اصفهان رییس و اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان و سایر مدیران و مشاوران پروژه تشکر میکنم.