اصفهان، پایگاه فرهنگ و تمدن اسلامی
۱۳۹۸ سه شنبه ۲۳ مهر
كاهش چشمگير هزينه‌ها در خط دو مترو
شهردار اصفهان اعلام كرد:

شهردار اصفهان گفت: دستگاه حفار تي‌بي‌ام از ايستگاه دارك حركت خزنده خود را در سنگلاخ‌هاي عميق زمين آغاز كرد و با هدايت و رهبري تلاشگران اين عرصه در كار ساخت و ساز مترو جلو آمد تا دو روز پيش به ايستگاه زينبيه رسيد.

 به گزارش خبرنگار ايمنا، قدرت الله نوروزي ظهر امروز-پنجشنبه 27 شهريور 98- در آيين ورود دستگاه حفار (تي‌بي‌ام) غربي خط دو قطار شهري اصفهان به ايستگاه زينبيه اظهار كرد: امروز در عمق 30 متري زمين شاهد انقلابي در عمران شهري هستيم از اين رو بايد از كارگران و مهندساني كه در خلق اين حماسه عمراني نقش اصلي را داشتند، قدرداني كنيم.

وي افزود: شش ماه پيش در سرماي زمستان هنگامي كه كاترهد "تي بي ام" با پيچيدگي‌هاي بزرگي از گمرك آزاد شد و در اين محل استقرار يافت و روز نهم اسفندماه 97 آغاز به كار كرد، هيچكس باور نمي‌كرد كه در مدت زمان كوتاه شش ماهه شاهد رسيدن تي بي ام به ايستگاه زينبيه باشيم.

شهردار اصفهان افزود: دستگاه حفار تي بي ام از ايستگاه دارك حركت خزنده خود را در سنگلاخ‌هاي عميق زمين آغاز كرد و با هدايت و رهبري تلاشگران اين عرصه در كار ساخت و ساز مترو جلو آمد تا اينكه دو روز پيش به ايستگاه زينبيه رسيد و امروز آمده‌ايم تا شاهد ورود آن به ايستگاه دوم از خط دو مترو اصفهان باشيم.

وي خاطرنشان كرد: تونل شرقي اين خط نيز از خردادماه امسال فعال شد و براي اينكه كاترهد تي بي ام به اين نقطه برسد گره‌هاي كور اداري زيادي وجود داشت و هزينه‌هاي سنگيني به خاطر تحريم‌ها و مشكلات پيمانكاران صرف شد.

نوروزي ادامه داد: اعضاء هيئت مديره و شوراي اسلامي شهر اصفهان به خوبي مي‌دانند كه در چند ماه اخير چه مسائلي رفع و چه هزينه‌هايي پرداخت شد تا عمليات حفاري در تونل بخش شرقي خط دو متروي اصفهان 17 خردادماه سال جاري آغاز شود.

وي با بيان اينكه 20 هزار متر مكعب در تونل شرقي و 50 هزار متر مكعب در تونل غربي خط دو مترو اصفهان خاكبرداري شده است، افزود: امروز يك هزار متر حد فاصل دارك تا زينبيه حفاري و سگمنت گذاري شده و در انتظار ريل گذاري و انجام نازك كاري است كه اين اتفاق يك رويداد بزرگ به شمار مي‌رود.

شهردار اصفهان تصريح كرد: اگر احداث مسير خط دو مترو اصفهان قرار بود طبق روال خط يك انجام شود، قطعا تا چندماه آينده به اينجا مي‌رسيد در حالي كه امروز شاهد هستيم تنها ظرف مدت شش ماه مهندسان، كارگران و ساير عوامل مربوطه، كاري كرده‌اند كه وعده‌ شهردار به مردم عملياتي شد.

تامين نيمي از اعتبارات خط دو مترو از طريق اوراق مشاركت

وي با اشاره به استفاده از اوراق مشاركت براي تأمين منابع مالي مترو گفت: نيمي از اعتبارات مورد نياز خط دو مترو از طريق اوراق مشاركت تأمين شده و امروز مديركل ديوان محاسبات استان اصفهان حضور يافته تا از نزديك شاهد فعاليت‌ها باشد و با خيالي آسوده در اين راستا گام بردارند.

نوروزي تأكيد كرد: كافي است اطلاعاتي درباره متروسازي در جهان و ايران داشته باشيم تا بدانيم چه اقدامات بزرگي در زمينه راه اندازي مترو در اصفهان انجام شده است.

وي تصريح كرد: تا چند سال پيش براي راه اندازي مترو ابتدا حفاري و سپس ايستگاه‌ها احداث مي‌شد در حالي كه امروز ابتدا ايستگاه‌ها احداث و سپس حفاري انجام شده است و قرارگيري شمع‌هاي تونل بر راه‌هاي باريك با تلاش كارگران انجام شد تا جاي شمع‌ها حفاري شود كه اجراي اين روش از نظر مالي، ميلياردها تومان كاهش هزينه به همراه داشته است.

شهردار اصفهان با اشاره به ساير مزاياي احداث خط دو مترو اصفهان با روش جديد گفت: در اين روش، ترافيكي در سطح معابر شهر ايجاد نشد و تخريبي نيز به بار نياورد كه اين نشان از هنر و توانمندي است كه مردم بايد در جريان آن قرار گيرند.

وي با بيان اينكه در جبهه شمالي خط دو مترو اصفهان دو دستگاه تي بي ام با قطر شش متر فعال شده تا هركدام روزانه حداقل 10 متر مسير را حفاري و سگمنت گذاري كنند، افزود: قرار است به زودي از ايستگاه مدرس نجفي يعني جبهه غربي خط دو مترو اصفهان حركت جديدي آغاز و اين اقدامات در آن جبهه نيز انجام شود و فعاليت‌ها دو برابر صورت گيرد كه در صورت دو شيفته شدن فعاليت‌ها، اقدامات چهار برابري انجام خواهد شد.

نوروزي ادامه داد: در جبهه غربي خط دوم مترو اصفهان يعني انتهاي مسير 14.5 كيلومتري خط دو، يك كاترهد با قطر 9 متر فعاليت خواهد كرد و يك تونل براي رفت و آمد دو خط حفاري مي‌شود تا در ميدان امام علي (ع) به مسير حفاري شده از سوي جبهه شرقي برسد.

طولاني شدن بهره برداري از خط دو را نمي‌پذيريم

وي تأكيد كرد: با استفاده از اين روش مهندسي، ديگر نياز نيست 18 سال صبر پيشه كنيم تا خط مترو راه اندازي شود، البته مدت زمان طولاني براي بهره برداري از خط دو را نيز نمي‌پذيريم چرا كه بايد با توان چندبرابري حركت كنيم؛ از اين رو در جلسه هيئت مديره قطار شهري اصفهان مسائل را بررسي  خواهيم كرد.

شهردار اصفهان با بيان اينكه سال گذشته 500 ميليارد تومان اوراق مشاركت براي خط دو مترو اصفهان دريافت شده است، افزود: در سال جاري نيز 600 ميليارد تومان اوراق مشاركت دريافت خواهيم كرد كه خوشبختانه روز گذشته در سازمان مديريت و برنامه ريزي نهايي شده است و باتوجه به اينكه از نظر تأمين اعتبارات مالي براي خط دو مشكلي وجود ندارد بايد عمليات احداث آن در كمترين زمان ممكن انجام شود.

وي اظهار كرد: از جبهه غربي خط دو مترو اصفهان يك سو قرارگاه خاتم الانبياء و از اين سو پيمانكاران در حال فعاليت هستند كه با تلاش مهندسان و كارگران اميدواريم بتوانيم همچون وعده‌هاي قبلي، به قول‌هاي داده شده درباره خط دو مترو در زمان مقرر جامع عمل بپوشانيم.

نوروزي تأكيد كرد: مديريت شهري اصفهان در اين دوره حرفي نزده كه به آن عمل نكرده باشد و اگر گفتيم در مدت چهار ماه فعاليتي چهارساله براي تكميل خط يك مترو انجام مي‌دهيم، به اين وعده عمل كرديم به طوري كه امروز شاهد هستيم 70 هزار نفر مسافر مترو تحقق وعده مديريت شهري را شهادت مي‌دهند چرا كه بهره برداران اين وسيله ايمن و پاك هستند.

وي با بيان اينكه همزمان با آغاز سال تحصيلي جديد پيش بيني مي‌شود 30 هزار نفر به مسافران مترو اصفهان اضافه شود و تعداد مسافران آن به 100 هزار نفر برسد، گفت: وقتي كه مي گوييم اگر خط دو قطار شهري اصفهان به بهره برداري برسد، تعداد مسافران مترو به 400 هزار نفر در روز افزايش مي‌يابد، بايد در حال حاضر امكان استفاده 200 هزار نفر از مترو فراهم شده باشد از اين رو بايد تعداد واگن‌ها را افزايش داده و سرفاصله زماني آن را كاهش دهيم تا شاهد افزايش تعداد مسافران مترو باشيم.

مشكل تأمين اعتبار نداريم

شهردار اصفهان خاطرنشان كرد: همدلي، يكپارچگي و همراهي مديريت شهري اصفهان و دستگاه‌هاي خدمت رسان با شهرداري فرصت طلايي ارائه خدمات هرچه بهتر و پيشرفت پروژه‌هاي شهري را ايجاد كرده است.

وي با بيان اينكه موارد ايمني در خط دو مترو اصفهان به خوبي رعايت مي شود، تأكيد كرد: تمام نكات ايمني نه تنها در ايستگاه دارك بلكه ايستگاه‌هاي زينبيه، عمان ساماني و ساير ايستگاه‌ها نيز رعايت شده و به همين دليل خوشبختانه تاكنون هيچ گونه اتفاق ناگواري اتفاق نيفتاده كه اين مهم حاصل موفقيت كار مهندسي و دقت نظر عوامل اجرايي دارد.

نوروزي با بيان اينكه مديران بايد به وعده‌هاي خود عمل كنند، خطاب به عوامل اجرايي احداث خط دو مترو اصفهان گفت: براي اين خط اگر مي‌توانيد به صورت دو شيفت و سه شيفت كار كنيد و اگر در ايستگاه امكان افزايش ساخت وجود دارد بسازيد چرا كه مشكل تأمين اعتبار نداريم و بايد در كمترين زمان خط دو مترو را به بهره برداري برسانيم.

وي با اشاره به امكانات و تجهيزات مورد نياز براي خط دو مترو اصفهان تاكيد كرد: از طريق فاينانس پيگيري‌هاي لازم براي تأمين تجهيزات و امكانات خط دو مترو اصفهان درحال انجام است؛ اگر اين عوامل نبود قاطعانه اعلام مي‌كرديم كه مردم چه روزي سوار بر قطارهاي خط دو مترو خواهند شد.

تاریخ:
1398/06/28
تعداد بازدید:
78
اصفهان، ميدان امام حسين عليه السلام، شهرداري اصفهان
031-32229021-9
اصفهان، ميدان بزرگمهر، ابتداي خيابان بزرگمهر،شوراي اسلامي شهر
031-32672128
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به شهرداری اصفهان میباشد.