اصفهان، پایگاه فرهنگ و تمدن اسلامی
۱۳۹۷ دوشنبه ۱ بهمن
افزايش 72.3 درصدي هزينه‌هاي رانندگان تاكسي/ ارايه بسته حمايتي از ابتداي بهمن ماه 97
منوچهري :

سال 89 نصب سامانه هوشمند كرايه تاكسي بر روي تعداد زيادي از تاكسي‌هاي شهرمان كليد خورد، اما از سال 94 به بعد بنا بر دلايل مختلف اين طرح متوقف شد.

 نصب سامانه هوشمند بر روي تاكسي در حالي رخ داد كه تاكسيرانان مبلغ زيادي براي خريد آن پرداخت كردند، اما شهروندان در استفاده از آن استقبالي از خود نشان ندادند و هم اكنون 7500 دستگاه درون تاكسي‌ها خاك مي‌خورد....

با توجه به نارضايتي تاكسيرانان در پرداخت هزينه‌هاي بالاي خريد سامانه در دوره جديد مديريت شهري اصفهان، با مساعدت شوراي شهر و شهرداري مقرر شده به منظور كمك به رانندگان تاكسي، بسته‌هاي حمايتي به اين رنندگان اهدا شود. به گفته مديرعامل سازمان تاكسيراني شهرداري اصفهان طرح بسته حمايتي رانندگان تاكسي از روز 29 دي‌ماه به مناسبت «روز هواي پاك» و با هدف كمك به بيش از 7500 راننده تاكسي استفاده كننده از سامانه هوشمند، به صورت رسمي اجرا و از اوايل بهمن‌ماه 97 توزيع بسته‌هاي حمايتي آغاز خواهد شد؛ مرحله نخست اين طرح حمايتي شامل90 درصد از رانندگان پلاك قرمز يا همان تاكسي‌هاي زرد مي‌شود كه سامانه هوشمند نصب كرده اند در اين راستا بيش از 14 هزار حلقه لاستيك و فيلتر هوا به صورت رايگان در اختيار رانندگان تاكسي قرار مي‌گيرد.

براي آگاهي از جزييات بيشتر بسته حمايتي سازمان تاكسيراني همچنين آخرين اخبار از ساماندهي تاكسي‌هاي خطي، وضعيت معيشت رانندگان، تاكسي‌هاي اينترنتي، افزايش نرخ كرايه تاكسي در سال آينده، روند نوسازي تاكسي‌هاي فرسوده، برگزاري دوره هاي آموزشي ويژه رانندگان تاكسي و ... گفت و گويي با «هادي منوچهري» مديرعامل سازمان مديريت و نظارت بر تاكسيراني شهرداري اصفهان انجام داده‌ايم كه مشروح آن را در ادامه مي‌خوانيد:

يكي از دلايل نارضايتي‌هاي رانندگان تاكسي، نصب سامانه‌هاي هوشمند كرايه تاكسي با هزينه بالا بود، در حال حاضر چه برنامه‌اي براي آن در نظر گرفته شده است؟

موضوع سامانه هوشمند مربوط به سال 89 است كه تا اواخر سال 93 نصب آنها ادامه داشت، اما از سال 94 به بعد بنا بر دلايل مختلف اين طرح متوقف شد و از حدود 10 هزار خودرو تاكسي شهر، بيش از 7500 تاكسي مجهز به اين سامانه شد؛ دلايل متوقف شدن طرح چند بُعد دارد، استقبال نكردن شهروندان و رانندگان تاكسي باعث توقف پروژه شد؛ از سال 89 تاكنون سه دوره مديريت شهري تغيير پيدا كرده تا اينكه در مديريت شهري فعلي، شورا و شهرداري و تاكسيراني به عنوان متولي ورود پيدا كرد و چند راهكار در شوراي اسلامي شهر مطرح و در نهايت مقرر شد عليرغم مشكلات عظيمي كه در وصول درآمدها وجود دارد، با حمايت شوراي شهر و شهرداري اصفهان براي كمك به رانندگان تاكسي در قالب بسته‌هاي حمايتي اقدام شود.

از روز 29 دي‌ماه به مناسبت روز هواي پاك طرح را با حضور اعضاء شوراي شهر و شهردار اصفهان به صورت رسمي اجرا خواهيم كرد و از اوايل بهمن ماه توزيع بسته‌هاي حمايتي آغاز خواهد شد. هدف از اجراي اين طرح كمك به بيش از 7500 راننده تاكسي استفاده كننده از سامانه هوشمند است كه در مرحله نخست، اين بسته حمايتي 90 درصد از رانندگان پلاك قرمز يا همان تاكسي‌هاي زرد را شامل مي‌شود و بيش از 14 هزار حلقه لاستيك و فيلتر هوا به صورت رايگان در اختيار رانندگان تاكسي قرار مي‌گيرد. بسته حمايتي به سال 98 تسري پيدا خواهد كرد و در فاز بعدي معافيت‌هايي در پرداخت هزينه‌هاي مرتبط با صدور كارت شهري و پروانه بهره‌برداري به صورت كاملاً رايگان شامل حال رانندگان خواهد شد.

اميدواريم اين بسته حمايتي منجر به ايجاد انگيزه در رانندگان تاكسي براي ارايه خدمات بهتر به شهروندان و در مباحث ايمني خودرو، نظافت و بهداشت خودرو باشد تا براي شهرداري و شورا انگيزه براي ادامه بسته حمايتي وجود داشته باشد.

نحوه دريافت بسته حمايتي چگونه است؟

با توجه به اينكه ناوگان عظيمي داريم و نمي‌توانيم ظرف چند روز بسته حمايتي را بين تاكسي‌ها توزيع كنيم، از اوايل بهمن‌ماه توزيع به صورت گروه‌بندي بر اساس پلاك خودرو با ارسال پيامك به رانندگان انجام مي‌شود. البته اطلاع رساني دسته‌بندي‌ها از طريق كانال‌هاي ارتباطي مثل تاكسي خبر و خبرگزاري‌ها انجام خواهد شد،

براي جايگزيني سامانه هوشمند برنامه‌اي داريد؟

براي جايگزيني سامانه، سازمان تاكسيراني برنامه‌هاي ويژه‌اي در نظر دارد كه بخشي از آن در «كيف پول الكترونيكي» خلاصه مي‌شود كه مربوط به جمع‌آوري پول خرد و براي بخش‌هاي بعدي براي محاسبه هزينه سفر در حال تدوين راهكار هستيم تا با كمترين هزينه راه‌حل‌هايي پياده‌سازي شود.

رانندگان تاكسي گلايه ديگري كه دارند اين است كه سامانه با قيمت واقعي به آنها فروخته نشد، مي‌گفتند شركت وابسته به يكي از مسئولان شهرداري است، تخلفات شركت ارايه دهنده سامانه پيگيري شده است؟

ابتدا اين ذهنيت ايجاد شده بود، اما ريالي از محل فروش اين سامانه به شهرداري واريز نشده و شهرداري هيچ درآمد يا منفعتي آن زمان بر اساس اسناد موجود از اين بابت نداشته است. شركت در قالب يك قراداد مشخص و كارگروه قوي تجهيزات را خريده، تجهيزاتي كه در نوع خود گران‌ترين تجهيزات در آن زمان بوده است.

نحوه محاسبه آن هم جاي بحث داشت، كرايه به ناگهان با توجه به ترافيك افزايش پيدا مي‌كرد و مسافر گلايه داشت كه چرا بايد هزينه ترافيك را پرداخت كند!

بله، در همه جاي دنيا هزينه ترافيك را مسافر پرداخت مي‌كند، در حال حاضر نيز اگر از اپليكيش‌هاي اينترنتي استفاده كنيد خواهيد ديد كه در برخي از ساعات كه پيك ترافيك است، نرخ كرايه افزايش پيدا مي‌كند و اين غير قانوني نيست، زيرا بايد تفاوت را در مسيرهاي روان و پُر ترافيك لحاظ كرد.

براي ساماندهي تاكسي‌هاي خطي چه تدابيري انديشيده شده است؟

ما به حمل ونقل دربستي براي تاكسي‌ها اعتقاد داريم چون ناگزير هستيم و دنيا نيز به اين سمت مي‌رود، همانطور كه استارتاپ‌هاي اينترنتي هم به سمت گسترش و ترويج  اين فرهنگ حركت مي‌كنند.

البته طرح‌هاي اين چنيني قطعاً دچار مقاومت و تنش خواهد شد، چون رانندگان 50 سال با اين روال كار كرده‌اند و بعضاً شغلي بوده كه از پدر به پسر رسيده است، از اين رو قبول و اجراي اين طرح براي آنها سخت است، اما از نظر ما بايد اين اتفاق بيفتد و زيرساخت‌هاي آن به مرور با كمترين آسيب فراهم خواهد شد.

در حال حاضر معيشت رانندگان تاكسي چگونه است؟

با توجه به پديدآمدن چند رويداد، كاهش درآمد رانندگان نه تنها در اصفهان بلكه در تمام كلان‌شهرها رقم خورده است. يكي از اين موارد افزايش زيرساخت‌هاي كلان‌شهرها در حوزه موازي تاكسي مثل مترو، BRT و از همه مهمتر اضافه‌شدن خودروهاي شخصي بوده است. به هر حال بايد قبول كنيم كه ميزان توليد خودروها و آمار افراد استفاده كننده از خودروهاي شخصي رو به افزايش بوده و به همين نسبت استفاده از حمل و نقل عمومي كاهش پيدا كرده است.

دليل آخر وجود استارتاپ‌هاي اينترنتي است، آنها تحت نظارت شهرداري نيستند و يك درگيري قانوني بين وزارت كشور و وزارت صنعت و معدن وجود دارد كه بايد شيوه نامه‌اي تنظيم و به اين درگيري قانوني پايان داده شود، اما همچنان اين موضوع لاينحل باقي مانده است.

مجوز صنفي فعاليت مسافربرهاي اينترنتي را وزارت صنعت و معدن صادر مي‌كند، اما شهرداري‌ها پروانه بهره‌برداري را صادر نمي‌كند، زيرا مسئوليت نظارت بر آنها با شهرداري نيست، در حالي كه مطابق مواد 9، 31 و 32 قانون، وظيفه شهرداري نظارت بر حمل و نقل عمومي شهر است. اين موضوعات باعث كاهش 30 تا 40 درصدي ميزان معيشت رانندگان تاكسي شده است.

يكي از موضوعاتي كه هر سال اتفاق مي‌افتد افزايش پر سر و صداي ميزان كرايه ناوگان حمل و نقل عمومي است. با توجه به كاهش درآمد رانندگان تاكسي، افزايش قيمت‌ها و ... فكر مي‌كنيد براي سال آينده چقدر بايد به نرخ كرايه‌ها افزوده شود تا كاهش معيشت رانندگان جبران و از طرف ديگر مسافر متضرر نشود؟

نرخ كرايه تاكسي طي يك ساز و كار قانوني افزايش مي‌يابد و دستگاه شهرداري و مديريت شهري به مصوبه شوراي شهر نياز دارد تا مصوبه به فرمانداري ارسال و پس از تاييد فرمانداري به سازمان تاكسيراني ابلاغ شود. وظيفه تصميم‌سازي اين موضوع بر عهده تاكسيراني است، اما تصميم‌گيري آن به عهده شوراي شهر و تاييدكننده آن فرمانداري است.

طي دو سال اخير دليل افزايش نيافتن نرخ كرايه تاكسي، فعاليت تاكسي‌هاي اينترنتي بود و بازار كشش لازم براي افزايش كرايه تاكسي‌هاي زرد را نداشت، اما با نوسانات اقتصادي اخير قطعاً سال آينده افزايش قيمت خواهيم داشت كه درصد آن بر اساس ساز و كار مشخص انجام مي‌شود. آناليز تعيين نرخ كرايه تاكسي‌ها براي سال آينده توسط سازمان تاكسيراني در حال انجام است.

در سال‌جاري طبق آمار اعلام شده هزينه‌هاي رانندگان تاكسي 72.3 درصد افزايش يافته كه به همين نسبت با توجه به افزايش قيمت‌ها و تورم، درآمد آنها نيز كاهش پيدا كرده است. تعيين نرخ كرايه تاكسي معادله چند مجهولي است و فرمانداري با نگاه حاكميتي به ناوگان مي نگرد، از اين رو نمي‌توان گفت نرخ كرايه چقدر افزايش پيدا كند.

برنامه اي براي اينترنتي كردن خدمات تاكسيراني داريد؟

براي اين موضوع شيوه‌نامه‌اي در سازمان تاكسيراني تدوين كرديم كه اين شيوه‌نامه به راه‌اندازي و فعاليت تاكسي‌هاي اينترنتي كه جامعه هدف تاكسي‌هاي پلاك قرمز يعني خودروهاي زرد است، منجر خواهد شد. شيوه‌نامه در كميسيون حمل ونقل شوراي شهر مصوب شده، اما درگيري‌هاي قانوني دارد، البته قطعا سازمان تاكسيراني از شركت‌هاي حمل ونقل كه با هدف استفاده از جامعه خودروهاي زرد به حوزه فعاليت اينترنتي ورود پيدا مي‌كنند، استقبال خواهد كرد.

اميدواريم در سال‌جاري يك تا دو شركت به اين موضوع ورود پيدا كرده و فعاليت داشته باشند، اما به طور معمول ورود پيدا كردن به اين موضوع ساده نيست و شركت‌هاي متقاضي بايد زيرساخت قوي، منابع اقتصادي محكم و نيروي انساني فعال، توانمند، فني و آگاه و خلاق داشته باشند؛ البته اين پارامترها، تعداد شركت‌هايي كه مي‌توانند در اين راستا فعاليت داشته باشند را محدود مي‌كند به طوري كه در تهران «شركت كارپينو» يا برخي شركت‌ها به موفقيت لازم دست پيدا نكرد و جذب سفر آن تنها دو درصد بود. سازمان تاكسيراني تنها مديريت و نظارت را بر عهده دارد و حق ورود به كار اجرايي و به كارگيري نيرو از نظر قانوني را ندارد.

نوسازي تاكسي‌هاي فرسوده به كجا رسيد؟

تا كمتر از يكسال پيش روند نوسازي تاكسي‌هاي فرسوده در اصفهان و ساير كلانشهرها ادامه داشت، اما از حدود يكسال پيش تاكنون به دليل نوسانات قيمت ارز و كاهش توليد خودرو عملاً خودرو تاكسي توليد نشده و طرح متوقف شده است. براي نوسازي چند آيتم نياز داريم كه يكي همكاري خودروسازان، مراكز اسقاط خودرو، بانك مركزي، گمرك و وزارت كشور است و بايد هم‌افزايي وجود داشته باشد تا آغاز تبديل تاكسي‌ها به احسن از سر گرفته شود. اين طرح در حال حاضر در كشور متوقف است، البته توليد خودرو تاكسي هم نداريم و به نظر مي‌رسد عزم لازم وجود ندارد.

هر چند دولت كه محوريت اصلي اين موضوع را بر عهده دارد، مصمم است در سال 98 اين كار را دوباره كليد بزند؛ راهكارهاي ديگري نيز در حال بررسي است كه به محض حصول نتيجه اطلاع رساني خواهد شد.

چه راهكاري؟

مثل استفاده از ظرفيت بهينه‌سازي مصرف سوخت كه وزارت نفت تسهيلاتي در نظر گرفته كه هر خودرويي را در بخش خصوصي وارد كند، به ازاي آن دلار و ارزش ارزي به سرمايه‌گذار مي‌دهد كه البته اين طرح هنوز اجرايي نشده است. برخي موضوعات در اختيار سازمان تاكسيراني نيست مثل تبديل خوردو كه اعتبارات دولتي نياز دارد و به صورت كشوري ابلاغ و اجرايي مي‌شود؛ اين اقدام فرا سازماني و فرا استاني است.

چند اكيپ بازرسي تاكسيراني در سطح شهر نظارت مي‌كنند؟

تعداد هفت اكيپ بازرسي در سطح شهر نظارت و رسيدگي به امور را انجام مي‌دهد. بازرسان وظيفه دارند به صورت روزانه گشت‌زني و رسيدگي به وضعيت ناوگان حمل و نقل تاكسي را انجام دهند.

با توجه به اينكه رانندگان تاكسي به نوعي سفيران فرهنگي شهر به شمار مي‌روند، آموزش رانندگان تاكسي چقدر مورد توجه قرار گرفته است؟

اعتقاد داريم آموزش مهمترين شاخص تغيير رفتار رانندگان خواهد بود، از اين رو طرح آموزشي را در دو بخش گردشگري و آموزش عمومي پيگيري مي‌كنيم.

دوره‌هاي آموزشي زبان انگليسي براي رانندگان بخش گردشگري برگزار شد و در اين راستا با تعامل اتاق بازرگاني اصفهان نيز دوره آموزشي برگزار كرديم كه 200 نفر در آن شركت و گواهينامه معتبر دريافت كردند. مباحث آموزشي معطوف به زمان ورود راننده تاكسي به اين ناوگان نخواهد بود بلكه دوره‌هاي متعدد تعريف شده است. امسال بيش از چهار هزار نفر از رانندگان خانم سرويس مدارس به كمك شركت‌هاي حمل و نقل و با تعريف سرفصل‌هاي مشخص از سوي سازمان تاكسيراني و مديريت و نظارت سازمان، دوره بازآموزي را پشت سر خواهند گذاشت.

ما به دنبال مباحثي همچون سرفصل‌هاي مربوط به ايمني خودرو، رفتار حرفه‌اي رانندگان، تكريم مسافر، مباحث مربوط به بهداشت محيطي خودرو، موارد مرتبط با راهنمايي و رانندگي هستيم و در دوره‌هاي آموزشي اين مسايل را مورد توجه قرار خواهيم داد؛ البته آموزش‌ها به صورت دقيق و جامع‌تر به روش برون سپاري توسط شركت‌هاي حمل و نقل انجام خواهد شد.

تاریخ:
1397/10/22
تعداد بازدید:
16
اصفهان، ميدان امام حسين عليه السلام، شهرداري اصفهان
031-32229021-9
اصفهان، ميدان بزرگمهر، ابتداي خيابان بزرگمهر،شوراي اسلامي شهر
031-32672128
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به شهرداری اصفهان میباشد.